Enskild-firma.se
Enskild firma - för dig som vill pröva dina egna vingar

Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Att välja revisor - tips och råd


Smarta tips för företagare som vill framåt

Alla företag behöver en bra revisor men få gör ett aktivt val eftersom man kanske tror att alla revisorer är likadana. Det är de INTE.

Revisorer är (och ska vara) siffermänniskor och förstår världen genom siffror. Det betyder oftast att de är fantastiska på att räkna ut saker och redovisa rätt, men det betyder inte att de är kreativa och villiga att hjälpa dig att få behålla så mycket pengar som möjligt.

Min erfarenhet av revisorer är att de är ganska rädda för att vara kreativa. För dem spelar det ingen roll - de tar lika mycket betalt av dig ändå. Ibland känns det som att revisorer är skatteverkets lakejer (som du betalar), snarare än bra ekonomiska rådgivare till ditt företag. Och observera - jag menar inte att de ska hjälpa dig att fuska med skatter eller göra andra saker som inte är lagliga. Jag menar att de har massor av kunskaper som de inte utnyttjar fast du betalar för dem.

Det är just därför det är viktigt för dig att välja revisor på ett mer aktivt sätt än att bara slå upp revisor i telefonkatalogen och ta första bästa. Du betalar - du har rätt att ställa krav.

Här är frågorna du ska ställa till den som vill bli din revisor:

1. Är du auktoriserad revisor?
Det är viktigt för dig som vill ha den bästa kunskapen till ditt företag. Auktoriserad revisor är en skyddad titel som innebär att man till exempel ska ha högskoleexamen i företagsekonomi och dessutom ha en viss tids arbetserfarenhet (5 år) som revisor och att man har skött sin egen och andras ekonomi utan anmärkningar.

2. Vad kan du erbjuda mer?
Du vill veta vad revisorn kan erbjuda dig mer än bara plus och minus och att sätta siffror i rätt kolumner. En bra revisor kan det här med siffror men också massor av saker om avdrag, skatteplanering, privatekonomi och allt annat om ekonomi som du inte kan.

3. Har du kunskaper om och använder ny teknik?
Det här är en fråga som handlar om hur din revisor kan hjälpa dig att redovisa bättre med datorstöd och om revisorns eget datorstöd fungerar tillsammans med ditt. Du vill ha en revisor som använder din köpta tid till vettiga saker som inte kan skötas av datorer.

4. Vilka slags kunder har du idag?
Om din revisor jobbar med kunder i samma bransch som du så kan han/hon antagligen mycket om branschen och det är bra för dig. Du vill inte ha en revisor som måste läsa på massor om din värld innan jobbet fungerar perfekt. Det är inte ditt jobb att betala din revisors utbildning.

5. Hur tar du betalt?
Fråga vad du kan förvänta dig att betala för hans/hennes tjänster.

6. Varför ska jag anlita dig?
Frågan behöver inte ställas så tufft och rakt ut men andemeningen ska finnas där. Revisorn måste på samma sätt som du bevisa varför han/hon är rätt person för dig att anlita.

Till sist - känn efter om er personkemi verkar stämma. Det är viktigt eftersom du ska känna att revisorn är en partner till ditt företag som du ska kunna ringa och få hjälp av och som du ska kunna öppna dig för. Revisorer vet mycket om företag som konkurrenter och andra aldrig får veta så det måste kännas som att du litar på och tycker om den du anlitar som revisor.

Konsten att marknadsföra ditt företag på fem minuter

5-minutersmarknadsföraren -350 sätt att förbättra ditt resultat på bara fem minuter

"5-minutersmarknadsföraren är lättläst med många tips och tankar som är genomförbara på direkten. Den har hjälpt mig att Spola alla floskler och flumflum, man ska vara mer konkret och det behöver inte ta tid.
Låt den ligga framme och släng ett öga i den nu och då för att få lite nya tankar och infallsvinklar."

Peter Karlsson, Mönsterås bostäder

"Jag har läst marknadsföring och försäljning på högskolenivå men älskar de här små konkreta böckerna med tips från verkligheten. Att få inspiration och nya idéer när det ibland känns som att man fått lite torka är otroligt inspirerande. Det är så roligt att se effekter av det man gör. Tack!"
Jeanette Svedberg, Gävle

”Mycket bra bok som alltid ligger på skrivbordet. Den ger hjälp direkt för olika punktinsatser i marknadsföringen, varje dag!”
Sara Vennerberg, PHAX swimwear scandinavia

"Den här har i särklass hjälpt oss mest att synas och sälja mer utan att lägga en ner förmögenhet. Jättebra bok!"
Jessica Mossberg, Dina Butiker Sverige AB / Babyfrog.se

"Boken är mycket bra och har hjälpt mig med många tips på hur jag kan förbättra min hemsida, kundvård och förbättra mitt resultat."
Peter Sundin, TMCS Engineering

"5-minutersmarknadsföraren har hjälpt mig massor, den har gett min många kraftfulla och konkreta tips på hur jag kan förbättra min marknadsföring."
Daniel Roquéo, Andetag Inspirit

"Jag har använt boken för att motivera mitt team att se delmål och inte bara de stora målen. Det är en bra bok för att hitta inspiration för att strukturera det dagliga arbetet och att se de enkla lösningarna."
Lin Eriksson, Miinto.se

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett trettiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen

Läs mer om den här sajten här

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

För alla företagare som vill framåt
Konkreta tips om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    Läs exempel på tipsbrevet smarta tips så du vet vad du får

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.







    Enskild-firma.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@redaktionen.se | Sitemap